Bywa, że zachwyceni jakąś ofertą lub towarem, nie sprawdzamy dokładnie, na co się zdecydowaliśmy. Konsekwencje mogą być dotkliwe. Stajemy się związani niekorzystną umową lub jesteśmy właścicielami produktu, który w żaden sposób nie spełnia naszych oczekiwań. Apelujemy o zachowanie czujności między innymi podczas transakcji telemarketingowych czy prezentacji połączonych ze sprzedażą. Często wywierana jest na nas presja czasu – nie musimy się jej poddawać. Jeśli oferta jest w pełni wartościowa, zawsze możemy się na nią zdecydować następnego dnia, po dokładnym jej sprawdzeniu.
Sytuacji, w których możemy zobowiązać się do korzystania z jakiejś usługi, podpisać nową umowę albo kupić towar, jest wiele. To już nie tylko osobista wizyta w sklepie lub punkcie obsługi klienta. Różne osoby mogą do nas dzwonić, oferty możemy otrzymywać drogą mailową lub za pomocą formularzy na stronach internetowych. Nasze deklaracje złożone w ten sposób mogą być równie wiążące, jak podpisanie papierowej wersji umowy.
Dlatego tak ważne jest, abyśmy dokładnie zapoznali się z umową, z której chcemy skorzystać. Zawsze możemy decyzję odłożyć w czasie, aby móc starannie przeanalizować ofertę. Osoby, które sprzedają niekorzystne lub nieuczciwe towary i usługi, wywierają presję czasu. W sytuacji, gdy w grę wchodzą nasze oszczędności, pośpiech nie jest jednak dobrym doradcą. Jeśli umowa rzeczywiście jest w pełni wiarygodna, zawsze możemy się na nią zdecydować w późniejszym terminie.
Uważajmy również podczas aranżowanych prezentacji różnych towarów połączonych z ich sprzedażą. Sprzedawcy kuszą niedostępnością towaru w innych kanałach dystrybucji i wyjątkową okazją. Po czasie może okazać się, że zakupiony za znaczną kwotę towar, nie posiada właściwości opisywanych podczas prezentacji. Nie dajmy się zwieść chwili. Tutaj również – jeśli towar rzeczywiście jest wartościowy, można go kupić w innym czasie i innym miejscu. Zawsze kierujmy się zasadą ograniczonego zaufania.
Źródło KWP Opole