Ponad 2 000 złotych stracił 46-letni mieszkaniec Brzegu. Zaufał rozmówcy, który podszył się za pracownika banku.
Cały czas musimy zachować czujność podczas transakcji ban-kowych. Chrońmy swoje dane, nie wchodźmy w załączone w wiadomościach linki i nie przekazujmy przez telefon kodów autoryzacyjnych. Kierujmy się ograniczonym zaufa-niem podczas kupna i sprzedaży w sieci.
W czwartek 6 czerwca do funkcjonariuszy z Brzegu zgłosił się poszkodowany mężczyzna. Mieszkaniec Brzegu poinformował policjantów o tym, że został oszukany podczas sprzedaży na jednym z portali aukcyjnych. Kiedy otrzymał wiadomość, że pompa basenowa, którą sprzedawał została opłacona przez kupującego wszedł w załączony we wiadomości link. Następnie podczas próby logowania się do konta bankowe wystąpił błąd. W tym czasie skontaktował się z nim mężczyzna, który przedstawił się za pracownika banku. Poinformował 46-latka, że na jego konto wpłynęła zbyt duża kwota za sprzedany przedmiot. Aby zwrócić różnicę kupującemu musi podać pracownikowi kody, które przyszły do niego na telefon. Mężczyzna wykonał wszystkie polecenia po czym zakończył rozmowę. Po kilku godzinach zorientował się, że został oszukany a z jego konta w dwóch transakcjach zniknęło 2 200 zł.
Oszuści działają anonimowo i wykorzystują każdą sposobność, by się wzbogacić. Przede wszystkim nie ulegajmy presji czasu, manipulacji i nie ufajmy osobom, które do nas dzwonią i podają się za pracowników banku, policjantów czy bliskie nam osoby. Zachęcamy do zapoznania się z kampanią #ZnamTeNumery, której głównymi obszarami podnoszenia świadomości na temat bezpieczeństwa w sieci i metod oszustw na legendę.
Założenia Kampanii #ZnamTeNumery to:
Uświadomienie sobie jak ważne jest ustalenie hasła „rodzinnego” – to tajne słowo klucz, które znają tylko najbliżsi, które potwierdzi, że po drugiej stronie jest osoba prawdziwa, a nie podszywająca się;
poznanie dzielnicowego i posiadanie do niego numeru telefonu, który Senior powinien mieć zapisany w widocznym miejscu np. na lodówce i w kontaktach telefonicznych;
posiadanie listy telefonów do najbliższych osób, do których w każdej chwili mogą zadzwonić/napisać i te pomogą w weryfikacji sytuacji (tzw. 3 numery bezpieczeństwa);
zapamiętanie motta „sprawdzaj, nie ufaj” – czyli, aby Seniorzy nie przekazywali np. osobie podającej się za pracownika banku hasła do konta, a rozłączyli się i zadzwonili do banku np. do opiekuna konta. W sytuacji, kiedy dzwoni pseudopolicjant, że wnuczek miał wypadek, to również by zadzwonili do wnuczka, rodzica, żeby zweryfikować sytuacje, a nie przekazywali pieniędzy.
Źródło KPP w Brzegu