35 tys. zł. straciła 76-letnia mieszkanka Zdzieszowic, która uwierzyła oszustom. Krapkowiccy policjanci po raz kolejny przypominają, że wystarczy jeden telefon, by potwierdzić wiarygodność naszego rozmówcy i nie stać się ofiarą oszusta podającego się za policjanta lub wnuczka.
Pamiętajmy! Policjanci NIGDY nie dzwonią z żądaniem przekazania im pieniędzy. Nigdy też nie proszą o wypłacanie pieniędzy z kont bankowych, przelewanie na inne konta, przekazywanie ich innym osobom czy zaciąganie kredytów w placówkach bankowych. Tak zachowują się tylko oszuści.
Policjanci cały czas informują o oszustwach metodą na tzw. wnuczka czy policjanta. Podpowiadają, jak nie stać się ofiarą oszustów. Niestety, pomimo to, do takiej sytuacji doszło w czwartek (24.04) w Zdzieszowicach.
Do 76-letniej mieszkanki Zdzieszowic zadzwonił mężczyzna, podając się za funkcjonariusza Policji. Poinformował pokrzywdzoną o zagrożeniu jej oszczędności na rachunku bankowym. Otrzymała szereg wskazówek, które miały ją uchronić od straty majątku. Kobieta zastosowała się do poleceń oszusta. W tym celu poszła do banku wypłacić środki, a następnie pozostawiła je w wyznaczonym przez przestępców miejscu. W ten sposób straciła 35 000 złotych.
Oszustom nadal było mało. Przekonali więc kobietę, aby ta zaciągnęła pożyczkę w banku. Seniorka bez chwili namysłu poszła znowu do placówki bankowej po dodatkowe środki. Na szczęście pracownica banku widząc historię na koncie i podejrzewając oszustwo, w którym może uczestniczyć 76-latka, nie wypłaciła jej pieniędzy. Dodatkowo o swoich podejrzeniach poinformowała Policję. Jej przypuszczenia okazały się słuszne. Pokrzywdzona w tym zdarzeniu mogła stracić jeszcze większą sumę.
Przypominamy jak nie stać się ofiarą oszustów.
Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod policjanta lub funkcjonariusz CBŚ/CBŚP czy CBA, który mówi, że nasze pieniądze są zagrożone, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Podziel się zaraz tą informacją z bliskimi, nie działaj sam. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
Należy potwierdzić dane osoby dzwoniącej. Możemy zrobić to poprzez rozłączenie rozmowy telefonicznej i wybranie numeru alarmowego 112.
Nigdy nie informujmy nikogo o pieniądzach, które mamy w domu lub przechowujemy na kontach bankowych.
W SZCZEGÓLNOŚCI PAMIĘTAJMY O TYM, ŻE FUNKCJONARIUSZE POLICJI NIGDY NIE INFORMUJĄ O PROWADZONYCH PRZEZ SIEBIE DZIAŁANIACH TELEFONICZNIE! NIGDY NIE PROSZĄ TEŻ O WYBIERANIE PIENIĘDZY Z BANKÓW LUB PRZELANIE NA INNE KONTA BANKOWE.
W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem.
Zwracamy się z apelem, zwłaszcza do osób młodych – informujmy naszych rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji, kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o przekazanie dużej ilości pieniędzy. Zwróćmy uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie.
Źródło KPP Krapkowice


