Connect with us

Hi, what are you looking for?

Wiadomości

Nowe kamery odcinkowego pomiaru prędkości na drogach expresowych i autostradach

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości obejmą nadzorem blisko 400 km dróg ekspresowych i autostrad. To kolejny krok w kierunku…

Nowe kamery odcinkowego pomiaru prędkości na drogach expresowych i autostradach

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości obejmą nadzorem blisko 400 km dróg ekspresowych i autostrad. To kolejny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach.

Po zakończeniu tego etapu rozbudowy, CANARD będzie prowadził pomiary prędkości przy pomocy 114 takich urządzeń.

Pierwsze nowe systemy opp zostaną zamontowane w połowie tego roku.

Projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym aktualnie wchodzi w kolejny etap. CANARD podpisał umowę z firmą Sprint S.A. na dostawę i montaż 43 urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

Systemy UnicamVELOCITY 4 zostaną zamontowane na drogach ekspresowych i autostradach. Posiadają one zatwierdzenie typu, a ich funkcjonalności pozwalają prowadzić skuteczne kontrole.

Urządzenia, które zostaną zainstalowane, to system żółtych kamer, automatycznie określający czas wjazdu i wyjazdu z kontrolowanego odcinka drogi.

Kamery, oprócz przyporządkowania wykroczenia do pojazdu, którym przekroczono prędkość, zarejestrują również szereg innych danych, w tym m.in.: miejsce, datę i czas pomiaru, długość odcinka pomiarowego oraz maksymalną dozwoloną prędkość.

Urządzenia zidentyfikują również pas ruchu którym poruszał się samochód. Zastosowane rozwiązania techniczne umożliwią wykonanie wysokiej jakości zdjęcia także w porze nocnej.

Zarejestrowane zdjęcia będą przesyłane online do systemu centralnego CANARD.

Lokalizacje, w których staną nowe odcinkowe pomiary prędkości, wytypowano przy współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza ruchem na drogach krajowych oraz Policją.

To miejsca w których z uwagi na realne zagrożenie bezpieczeństwa, spowodowane nadmierną prędkością niezbędne było zainstalowanie urządzeń do automatycznej kontroli. Każda lokalizacja systemu poprzedzona będzie informacyjnym znakiem drogowym.

Ze względu na zasięg oddziaływania i charakter prowadzonych kontroli, opp daje możliwość wpływania na zmianę zachowania kierowców, którzy muszą stosować się do obowiązującego ograniczenia prędkości na całej długości monitorowanej trasy.

Z doświadczeń CANARD wynika, że w miejscach objętych nadzorem z wykorzystaniem opp, następuje znaczący spadek liczby zdarzeń drogowych. Zmieniają się też zachowania kierowców – zdecydowana większość zdejmuje nogę z gazu.

Firma Sprint S.A. będzie miała maksymalnie 76 tygodni na dostawę i montaż urządzeń. Najpierw przeprowadzi oględziny lokalizacji pod kątem możliwości technicznych zainstalowania urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

Jeśli montaż urządzeń w którejś lokalizacji z listy podstawowej nie będzie możliwy, wykorzystana zostanie lokalizacja z listy rezerwowej. Wykonawca po uzyskaniu wszystkich zezwoleń i ustaleniach z zarządcami dróg, będzie mógł rozpocząć prace. Będzie musiał doprowadzić przyłącza energetyczne, posadowić nowe bramownice gdy nie będzie możliwe wykorzystanie istniejącej już infrastruktury i zamontować kamery.

Odcinki przejdą następnie wzorcowanie i legalizację.

Koszt montażu 43 wyniesie blisko 85 mln.zł.

Po zakończeniu tego etapu rozbudowy systemu, CANARD będzie dysponował 114 urządzeniami, które obejmować będą nadzorem ponad 670 km dróg.  

Informacja o uruchomieniu nowych urządzeń rejestrujących umieszczona zostanie na profilu Facebook 

Celem przedsięwzięcia „Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego na polskich drogach” finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na krajowej sieci drogowej.

Dzięki zwiększeniu liczby urządzeń rejestrujących, zmniejszona zostanie liczba wypadków powodowana niedostosowaniem prędkości do warunków ruchu i niestosowaniem się do nadawanych sygnałów świetlnych.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje w sumie zakup i instalację 128 stacjonarnych urządzeń rejestrujących, służących do ujawniania wykroczeń w ruchu drogowym w tym:

43 urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości,

70 urządzeń punktowego pomiaru prędkości,

10 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na skrzyżowaniach,

5 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych.

Urządzenia zostaną zainstalowane na drogach krajowych.

Źródło: Gov

225
Advertisement
Advertisement

Może Ci się spodobać

Wiadomości

Przedstawiciele służb i instytucji spotkali się w Urzędzie Wojewódzkim w Opolu, by porozmawiać o bezpieczeństwie dzieci podczas...

Wiadomości

W środę 22 stycznia około godziny 18:30 na numer alarmowy 112 wpłynęło zgłoszenie o gęstym dymie, który wydobywa się z jednego z mieszkań...

Wiadomości

W roku 2024 przez trzy miesiące 30-letni Aleks N. w całym województwie opolskim, kradł olej napędowy za pomocą nietypowego zbiornika.

Wiadomości

Opolscy policjanci podpisali porozumienie, dotyczące realizacji wojewódzkiego programu pn. ”Opolski Bezpieczny Senior”.