Prace wykonane za pomocą pędzla zanurzonego w czarnym lub kolorowym tuszu na wysokiej jakości papierze ryżowym lub jedwabiu można zobaczyć w ramach wystawy „Feeria barw – florystyczna symfonia Chin”. To bezcenna kolekcja tradycyjnego chińskiego malarstwa.
- Rolą działającego przy Politechnice Opolskiej Instytutu Konfucjusza jest nie tylko nauka języka chińskiego, organizacja kursów czy studiów podyplomowych, ale także popularyzacja jednej z najstarszych i najbogatszych kultur świata – podkreśla prof. Marcin Lorenc, rektor Politechniki Opolskiej.
Kolekcja, którą można podziwiać w Muzeum Śląska Opolskiego jest bezcenna. – Znajduje się w prywatnych rękach MIAO Tianshun, który ceniąc sobie współpracę z naszym instytutem zgodził się ją udostępnić. To kolekcja tradycyjnego chińskiego malarstwa (po chińsku „Guo Hua”(国画), co dosłownie oznacza „malarstwo narodowe”), które rozwinęło się w czasach dynastii Han (202 p.n.e. – 220 p.n.e). W malarstwie tradycyjnym wykorzystuje się te same techniki, co w kaligrafii: jest ono wykonywane za pomocą pędzla zanurzonego w czarnym lub kolorowym tuszu, a najpopularniejszymi podkładami są wysokiej jakości papier ryżowy oraz jedwab. Gotowe dzieło najczęściej prezentowane jest w formie zwojów pionowych oraz poziomych, ale może być również oprawione w ramy – tłumaczy prof. Maria Bernat, dyrektor Centrum Współpracy Polska-Chiny Instytutu Konfucjusza w Opolu. - Autorzy tych prac to cenieni chińscy artyści. Ich wystawy indywidualne można było zobaczyć w zasadzie na całym świecie. Nigdy jednak nie mieli wspólnej wystawy, stąd też mając na względzie dobrą współpracę z Instytutem Konfucjusza postanowiłem to zmienić – mówi MIAO Tianshun.
- Bardzo się cieszę, że w Muzeum Śląska Opolskiego możemy pokazać tak niezwykłą kulturę jak chińska. Szczególnie chińskie malarstwo tradycyjne ma ogromną wartość artystyczną. Myślę, że to bardzo interesująca propozycja dla mieszkańców Opolszczyzny – podkreśla Iwona Solisz, dyrektor Muzeum Śląska Opolskiego.
Wystawę na którą składa się blisko 70 niezwykłych prac już można zobaczyć w Muzeum Śląska Opolskiego. – Jej motywem przewodnim jest interpretacja jednych z najpopularniejszych symboli florystycznych Chin, jakimi są: peonia, kwiat śliwy, lotos i glicynia. Peonia uznawana jest przez Chińczyków za „piękno narodowe”. Symbolizuje pomyślność i bogactwo, a także szczęście, pokój i dobrobyt. W Państwie Środka zajmuje taką pozycję, jaką w Europie zajmuje róża. Z kolei kwiat śliwy to jeden z ulubionych kwiatów Chińczyków. Jako, że rozkwita na mrozie i śniegu, symbolizuje ducha wytrwałości i woli walki. Śliwa to także symbol idealnego człowieka – opisuje Wanda Sąsiadek z Instytutu Konfucjusza, koordynator wystawy. – Kwiat lotosu już w starożytności wzbudzał niekłamany zachwyt w Państwie Środka. Jest najczęściej stosowanym wzorem dekoracyjnym na elementach architektonicznych, rzeźbach i naczyniach. Z perspektywy jego kulturowego znaczenia jest symbolem czystości oraz jedną z buddyjskich świętości. Natomiast wiszące kwiaty glicynii przypominają tradycyjne fioletowe szarfy najwyższych rangą urzędników – uczonych. Kwiat symbolizuje zatem sukces społeczny lub zawodowy. Glicynia kojarzona jest również z trwałą miłością: to winorośl, której życie jest ściśle związane z drzewami, które oplata. Dlatego też glicynia jest najlepszym prezentem dla nowożeńców – wylicza Wanda Sąsiadek.
Autorami prac jest sześciu wybitnych chińskich artystów: JIANG Yunzhong, LIU Huiru, LIU Rutong, LIU Guowei, MO Lin, YANG Guoping. Wiele z nich wystawiało swoje w Stanach Zjednoczonych, Europie, a dzieła JIANG Yunzhong zdobiły nawet wnętrza amerykańskich prezydentów: Dwighta Eisenhowera oraz Billa Clintona.
Wystawę w Muzeum Śląska Opolskiego będzie można zobaczyć do końca stycznia 2022 r.
In this article:opole, uniwersytet opolski, wystawa