Postęp technologiczny sprawił, że zakupy w znacznym stopniu przeniosły się do sieci.
Bez wychodzenia z domu możemy wertować oferty, kupować i sprzedawać różne przedmioty.
Pamiętajmy jednak, że w internecie musimy zachować czujność.
Nie brakuje tam nieuczciwych sprzedawców, którzy w łatwy i szybki sposób chcą osiągnąć zysk.
Przekonała się o tym 43-letnia mieszkanka Brzegu, która straciła 15 000 złotych.
W internecie wiele osób może pozostawać anonimowych bądź figurować pod fikcyjnym kontem. Niestety z takich możliwości, w głównej mierze korzystają osoby, które mają złe zamiary. Przekonała się o tym mieszkanka Brzegu, która została oszukana podczas sprzedaży butów.
Z relacji poszkodowanej wynika, że została oszukana na jednym z portali internetowych. Jak ustalili policjanci kobieta na swoim profilu oferowała do sprzedaży buty, które wyceniła na 90 zł. Chwilę po opublikowaniu ogłoszenia poszkodowana otrzymała wiadomość zawierającą kod QR wraz z poleceniem zeskanowania go. Kobieta wykonała instrukcję, która przekierowała ją na stronę łudząco podobną do jej banku. Z informacji od kupującego wynikało, że musi się zalogować celem pobrania zapłaty, co też poszkodowana uczyniła. Chwilę później jej środki zostały zablokowane i wówczas zorientowała się, że została oszukana. 43-letnia mieszkanka Brzegu straciła 15 000 złotych.
Przypominamy jak nie dać się oszukać?
- Nie podawaj danych do bankowości elektronicznej: haseł, loginów, numeru karty i specjalnego kodu zapisanego na karcie. To kod zwany CVV2/CVC2 i nadrukowany jest obok podpisu;
- Wszystkie formalności dotyczące sprzedaży produktów na platformach internetowych załatwiaj na stronie, nie koresponduj z kupującym za pomocą innego komunikatora, nie wchodź w żadne podesłane linki i kody QR.
- Jeśli odbierasz połączenie, które wskazuje na to, że to twój bank zachowaj czujność.
- Nie wykonuj poleceń dotyczących przelania swoich oszczędności na wskazane konto.
- Rozłącz się i sam zadzwoń do banku wybierając numer ze strony internetowej.
- Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
- W przypadku uzyskania telefonicznej informacji, z której wynika że twoje pieniądze w banku są zagrożone, jak najszybciej się rozłącz i udaj osobiście do banku by to sprawdzić lub sam wykonaj połączenie do banku;
- Nie ufaj osobom dzwoniącym do Ciebie z instrukcją jak szybko wycofać zaciągnięty kredyt. Bez wizyty w banku nigdy tego nie rób.
- Nie instaluj aplikacji, które osoba podszywająca się pod pracownika banku proponuje ci przez telefon.
- To aplikacje dzięki, którym oszuści widzą każde twoje działanie na urządzeniu z którego korzystasz.
Źródło: KPP Brzeg.