Postęp technologii sprawił, że wiele spraw załatwiamy przez internet. Rachunki, umowy, a nawet lokowanie oszczędności nie wymagają już od nas osobistej obecności w banku.
Musimy jednak pamiętać o zachowaniu ostrożności, by nie paść ofiarą oszustów. Oni potrafią wzbudzić zaufanie i namówić do ulokowania oszczędności na innym koncie. Tak było w przypadku 38-latka, który postanowił zainwestować w kryptowaluty.
Wczoraj do Komendy Powiatowej Policji w Brzegu zgłosił się poszkodowany. 38-letni mieszkaniec Brzegu złożył zawiadomienie dotyczące oszustwa. Z jego relacji wynika, że kilka tygodni temu zadzwonił do niego mężczyzna, który namówił go na zainwestowanie w kryptowaluty. Poszkodowany najpierw zainwestował 1 000 złotych, a kiedy widział na swoim inwestycyjnym koncie stopniowy zysk postanowił jeszcze dwukrotnie wpłacić pieniadze. Stały kontakt z konsultantem od inwestycji, który wzbudził w nim zaufanie tylko utwierdził go w przekonaniu, że postępuje właściwie. Poszkodowany łącznie zainwestował 25 000 złotych. Kilka dni później uświadomił sobie, że został oszukany.
Technologia spowodowała, że wiele spraw załatwiamy wirtualnie i telefonicznie. Zakupy, transakcje i pomoc bliskim – to wszystko możemy zrobić bez wychodzenia z domu. Możliwości jakie daje nam dzisiejszy świat nie zwalniają nas jednak z ostrożności. Kierujmy się zasadą ograniczonego zaufania. Sprawdzajmy kim jest osoba, która z nami koresponduje i podszywa się pod maklera giełdowego. Nie inwestujmy swoich oszczędności w ciemno.
Przypominamy jak zachować ostrożność w przypadku transakcji internetowych:
Nie podawaj danych do bankowości elektronicznej: haseł, loginów, numeru karty i specjalnego kodu zapisanego na karcie. To kod zwany CVV2/CVC2 i nadrukowany jest obok podpisu;
Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku, zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
W przypadku uzyskania telefonicznej informacji, z której wynika, że twoje pieniądze w banku są zagrożone, jak najszybciej się rozłącz i udaj osobiście do banku, by to sprawdzić lub sam wykonaj połączenie do banku;
Nie ufaj osobom dzwoniącym do Ciebie z instrukcją jak szybko wycofać zaciągnięty kredyt. Bez wizyty w banku nigdy tego nie rób.
Nie instaluj aplikacji, które osoba podszywająca się pod pracownika banku proponuje ci przez telefon. To aplikacje dzięki, którym oszuści widzą każde twoje działanie na urządzeniu, z którego korzystasz.
Sprawdzaj wiarygodność numeru, z którego dzwoni rozmówca. Rozłącz się i samodzielnie na klawiaturze wybierz numer banku, czy instytucji z której do Ciebie dzwonią.
Źródło KPP w Brzegu