W miniony weekend do brzeskich policjantów zgłosiły się aż 3 poszkodowane osoby. Każda z nich została oszukana w sieci. Straciły od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Apelujemy o ostrożność podczas transakcji internetowych.
Sprawdźmy wiarygodność osoby, która podszywa się za znajomego i prosi o wsparcie zanim podamy BLIK lub zrobimy przelew. Oszuści wykorzystują czas przedświąteczny i naszą chęć pomocy bliskim. Niestety bogacą się na naszej łatwowierności. Bądźmy o krok przed oszustami – sprawdzajmy informacje, które wpływają do nas za pomocą komunikatorów, nie dajmy się również oszukać podczas sprzedaży i kupna w internecie.
W pierwszym przypadku kobieta straciła blisko 4 500 złotych. Do 51-latki z nieznanego numeru napisała osoba podszywająca się za córkę. Przekazała, że nie może wejść na swoje konto i dlatego prosi o zapłacenie za zakup nowego telefonu. Poszkodowana otrzymała numer rachunku i na niego przelała blisko 3 000 złotych. Po wykonaniu tego przelewu osoba podszywająca się pod córkę poprosiła o kolejny. Tym razem miało to być blisko 1 500 złotych na pokrycie rachunku za zakupioną odzież.
W drugim przypadku oszust podszył się za koleżankę poszkodowanej. Na jednym z komunikatorów poprosił 26-latkę o BLIK twierdząc, że u niej nie działa. Poszkodowana przekonana, że pomaga koleżance podała kod. Po kilku godzinach zorientowała się, że ktoś włamał się na konto koleżanki, a z jej rachubku zniknęło 800 złotych.
Ostatnie zgłoszenie dotyczy oszustwa przy sprzedaży zegarka. Poszkodowany 38-latek wszedł w link nadesłany przez kupującego. Został przekierowany na stronę łudząco podobna do bankowej i tam podał wszystkie dane do logowania. Jak się okazało, zamiast otrzymać pieniądze za sprzedaż zegarka, z jego konta zniknęło ponad 400 złotych.
Przypominamy jak zachować ostrożność w przypadku transakcji internetowych:
Nie podawaj danych do bankowości elektronicznej: haseł, loginów, numeru karty i specjalnego kodu zapisanego na karcie. To kod zwany CVV2/CVC2 i nadrukowany jest obok podpisu;
Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
W przypadku uzyskania telefonicznej informacji, z której wynika że twoje pieniądze w banku są zagrożone, jak najszybciej się rozłącz i udaj osobiście do banku by to sprawdzić lub sam wykonaj połączenie do banku;
Nie ufaj osobom dzwoniącym do Ciebie z instrukcją jak szybko wycofać zaciągnięty kredyt. Bez wizyty w banku nigdy tego nie rób.
Nie instaluj aplikacji, które osoba podszywająca się pod pracownika banku proponuje ci przez telefon. To aplikacje dzięki, którym oszuści widzą każde twoje działanie na urządzeniu z którego korzystasz.
Sprawdzaj wiarygodność numeru, z którego dzwoni rozmówca. Rozłącz się i samodzielnie na klawiaturze wybierz numer banku, czy instytucji z której do Ciebie dzwonią.
Źródło KPP w Brzegu